niedziela, 6 maja 2018

Zombicide: Czarna plaga - FAQ (zasady)

http://www.planszowkiwedwoje.pl/2018/05/zombicide-czarna-plaga-faq-pytania-o.html
Od czasu premiery w różnych miejscach pojawiają się pytania dotyczące zasad Czarnej plagi. Postanowiłem w jednym miejscu zebrać te najczęściej się powtarzające. Oczywiście wraz z poprawnymi odpowiedziami!

1. Co dzieje się w sytuacji, w której jedno zombie widzi dwóch ocalałych z taką samą liczbą znaczników hałasu, ale w różnej odległości?
odpowiedź: Zombie ma w takim wypadku dwa cele, do których będzie chciało podejść. Zgodnie z zasadami należy więc dostawić drugą figurę tego typu i poruszyć każdą z nich w stronę jednego z ocalałych. W przypadku grupy zombie należy ją podzielić po równo (dokładając figurki, jeśli to konieczne) i każdą z grup skierować do jednego ocalałego. 

wyjaśnienie: Zombie kierują się przede wszystkim hałasem, nie biorą pod uwagę odległości. Dlatego najpierw pójdą do widocznego ocalałego o największym hałasie, następnie do największego źródła hałasu. W przypadku dwóch identycznych hałasów rozdzielą się i pójdą w obu kierunkach.
- instrukcja, strona 24 (akapit o dzieleniu się zombie); CMON

Zombie (Z) widzi dwóch bohaterów (B) z takim samym hałasem, stara się więc podejść do obu.
2. Podczas namnażania w budynku składającym się z jednego pomieszczenia pociągnąłem kartę podwójnego namnażania. Co teraz?
odpowiedź: Rozpatrujesz to podwójne namnażanie w tym samym pomieszczeniu. Jeśli pociągniesz kolejne, to wciąż stosujesz je do tego samego, jednego pomieszczenia.

wyjaśnienie: Jedno pomieszczenie oznacza, że podwójne namnażanie nie ma kolejnej strefy, do której może "przeskoczyć". W takim przypadku po rozpatrzeniu ostatniej strefy wraca się do pierwszej - jako że tutaj ostatnia i pierwsza strefa są tym samym, jednym pomieszczeniem, to wszystkie karty rozpatruje się w nim.
- instrukcja, strona 27

3. Podczas namnażania (ze znacznika namnażania albo w budynku) pociągnąłem kartę nekromanty, wstawiłem jego figurkę i znacznik namnażania. Następnie pociągnąłem kartę namnażania dla znacznika nekromanty: podwójne namnażanie. Co teraz?
odpowiedź: Po dobraniu karty nekromanty zatrzymuje się aktualne namnażanie ze znaczników/w budynku i rozpatruje znacznik nekromanty. Po dobraniu podwójnego namnażania należy je więc rozpatrzyć na znaczniku nekromanty, nie w następnej strefie. Wszystkie karty podwójnego namnażania pociągnięte dla znacznika nekromanty rozpatruje się na tym jednym polu. Może to doprowadzić do sytuacji, w której na znaczniku namnażania nekromanty pojawi się kilka różnego rodzaju zombie. Po specjalnym namnażaniu nekromanty należy wrócić do przerwanego wcześniej namnażania.

wyjaśnienie: Pierwsze namnażanie dla znacznika nekromanty jest wyłączone z normalnego namnażania. Rozpatruje się je na takiej samej zasadzie, jak np. namnażanie w budynku składającym się tylko z jednego pokoju - znacznik namnażania nekromanty to tylko jedna strefa i podwójne namnażania nie mają jak i gdzie "przeskoczyć dalej".
- instrukcja, strona 29 (druga kropka); CMON

4. Czy po wybraniu zdolności na nowym poziomie mogę później zmienić ją na inną? Czy mogę wybrać dwie zdolności z tego samego poziomu?
odpowiedź: Nie. Raz wybrana zdolność zostaje z bohaterem do końca partii. Na każdym poziomie trzeba wybrać zdolność z nowego poziomu.
- instrukcja, strona 16

5. Czy po zdobyciu kolejnego poziomu mogę od razu skorzystać z nowej zdolności?
odpowiedź: Tak. Efekty umiejętności są natychmiastowe. Jeśli na przykład bohater zdobył właśnie drugi poziom, to natychmiast uzyskuje dostęp do czwartej akcji.
- instrukcja, strona 51 (drugi akapit)

6. Czy spaślaka albo abominację można zabić kilkoma trafieniami z broni zadającej jedno obrażenie?
odpowiedź: Nie. Spaślaka można zabić tylko trafieniem z broni zadającej dwa obrażenia. Abominację można zabić tylko trafieniem z broni zadającej trzy obrażenia. Do tego w obu przypadkach można wykorzystać smoczą żółć albo Samsona na ostatnim poziomie, którego zdolność dodaje jedno obrażenie do ataku bronią.

wyjaśnienie: W Czarnej pladze obrażenia z rzutów nie kumulują się. Każda kostka reprezentuje jedno trafienie, nie można przydzielić kilku kości do jednego przeciwnika. Tym samym broń zadająca jedno obrażenie za kostkę nie zabije spaślaka/abominacji, a trafienie orężem zadającym dwa obrażenia nie zabije dwóch szwendaczy.
- instrukcja, strona 18, 32 i 33

7. Cel mojej misji to zabicie co najmniej jednej abominacji i co najmniej jednego nekromanty. Czy muszę zabić tych przeciwników w tym samym momencie? Czy muszę ich zabić gdy obaj są na planszy?
odpowiedź: Nie. Wystarczy, że w trakcie całego scenariusza zabijesz chociaż jedną abominację i chociaż jednego nekromantę. Moment ich zabicia nie ma znaczenia.

8. Zombie poruszają się najkrótszą otwartą ścieżką do celu. Co jeśli nie ma takiej ścieżki?
odpowiedź: Jeśli do celu nie wiedzie ŻADNA otwarta ścieżka, to zombie będą poruszały się tak, jakby wszystkie drzwi na ich drodze były otwarte. Wyznaczą więc najkrótszą zamkniętą ścieżkę, ale nie przekroczą drzwi: zatrzymają się przed nimi.

wyjaśnienie: Zombie zawsze szukają jakiejś otwartej ścieżki, a w przypadku kilku takich dróg wybierają najkrótszą. Jeśli jednak żadna - nawet wyjątkowo okrężna - ścieżka nie jest otwarta, to poruszają się tak, jakby mogły ignorować zamknięte drzwi. Te jednak wciąż stanowią dla nich nieprzekraczalną przeszkodę.
- instrukcja, strona 24 (punkt 2)

9. Czy zombie mogą przejść przez otwartą kryptę?
odpowiedź: Tak. Zombie traktują otwartą kryptę jak normalną ścieżkę, skorzystają z niej, jeśli to najkrótsza droga do największego źródła hałasu.

10. Jak długo pali się smocza żółć? Czy po jej podpaleniu pozostaje na planszy do końca rundy? W jaki sposób zastawić z niej pułapkę?
odpowiedź: Smocza żółć po podpaleniu zabija wszystkie figurki w swojej strefie i znika z planszy. Dłużej na planszy zostaje jednak znacznik kałuży smoczej żółci, który zdejmuje się dopiero po podpaleniu go. W ten sposób można zastawić pułapkę: niech postać rozleje smoczą żółć, wciągnie na nią przeciwników i następnie ją podpali.

wyjaśnienie: Przykład z 35 strony w instrukcji skrótowo opisuje wykorzystanie smoczej żółci. Ann w jednej turze rzuca butlę tworząc kałużę, a podpala ją dopiero podczas kolejnej aktywacji.
- instrukcja, strona 35

11. Co dzieje się w przypadku, w którym pociągnę kartę nekromanty, gdy jego figurka już znajduje się na planszy? Ile aktywacji dostaje nekromanta?
odpowiedź: W takiej sytuacji nekromanta znajdujący się na planszy dostaje jedną aktywację. Nie należy wstawiać kolejnej strefy namnażania ani aktywować nekromanty więcej niż raz.
- instrukcja, strona 29 (druga kropka); CMON

12. Czy wszystkie bronie dystansowe wymagają ładowania?
odpowiedź: Nie. Jeśli broń wymaga przeładowania, to napisano to na jej karcie. Duża część broni dystansowych w Zombicide nie wymaga przeładowania.
- instrukcja, strona 34

13. Czy korzystając ze zdolności "żądza krwi" muszę zakończyć ruch w strefie zawierającej zombie?
odpowiedź: Tak. Polskie tłumaczenie sugeruje, że wystarczy ruszyć się "w kierunku strefy zawierającej przynajmniej jedno zombie", jednak angielska instrukcja nie pozostawia wątpliwości, należy ruszyć się "do strefy zawierającej przynajmniej jedno zombie".

wyjaśnienie: Do polskiej instrukcji wkradło się niejednoznaczne tłumaczenie.
- anglojęzyczna instrukcja, strona 52 (bloodlust)

14. Czy trzymając w jednym ręku broń dwuręczną mogę w drugiej ręce...?
odpowiedź: Tak, możesz trzymać co tylko chcesz (o ile może to być trzymane w ręce). Zombicide: Czarna plaga nie rozróżnia broni dwuręcznych od jednoręcznych - nazwy przedmiotów mają jedynie znaczenie fabularne, nie mechaniczne.

15. Czy mając dwie bronie w ręce i jedną "na plecach/tułowiu" (środkowe miejsce na karcie postaci) mogę skorzystać z nich wszystkich na raz?
 odpowiedź: Nie. Te trzy bronie są dostępne (traktowane tak, jakby były w ręce), ale postać może na raz skorzystać tylko z dwóch z nich, bo ma jednak tylko dwie ręce. Niewybrana podczas ataku broń nie zapewnia swoich bonusów (np. mając 3 sztylety rzuca się i tak tylko 4 kostkami).

4 komentarze:

  1. Gra wygląda na dość skomplikowaną. Warto spróbować?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niektóre kwestie z FAQ faktycznie są dość mało intuicyjne i mogą sprawiać problemy, ale same zasady podstawowe są proste. Gra jest dynamiczna i budzi sporo emocji, więc wg mnie warto. Podrzucę jeszcze link do naszej recenzji, tam wypisaliśmy wszystkie za i przeciw: http://www.planszowkiwedwoje.pl/2018/04/zombicide-czarna-plaga-recenzja.html
      - W.

      Usuń
  2. Mam pytanie związane z akcją przeszukiwania.Czy w jednej turze to samo pomieszczenie (sfera)przeszukane już przez jednego ocalałego,może być przeszukane przez innych ocalałych?Szukałem w instrukcji odpowiedzi na to pytanie i go nie znalazłem.Jest tylko że w swojej turze gracz może wykonać jedną akcję przeszukiwania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, pomieszczenie można przeszukiwać wielokrotnie. Jedynym ograniczaniem jest to, że każdy bohater może to zrobić raz w turze. W praktyce czasami wchodziliśmy całą drużyną do pomieszczenia i przeszukiwaliśmy do momentu, aż znaleźliśmy jakieś fajne bronie albo zombie niebezpiecznie się zbliżyły :).
      - W.

      Usuń