wszystkie,  publicystyka,  topki

Świąteczny poradnik prezentowy 2016

Wszyscy mają swój poradnik, mamy i my! Na liście podzielonej na kilka kategorii (gry rodzinne, dla średnio zaawansowanych, doświadczonych, dla dwojga, imprezowe) znalazły się tegoroczne nowości, ale i kilka starszych tytułów, które znajdziecie w sklepach. Staraliśmy się też prezentować pozycje z różnych półek cenowych i skupiać na grach w języku polskim. Nie zabrakło jednak kilku planszówek anglojęzycznych, których po prostu nie mogliśmy tutaj nie umieścić. Pod każdym tytułem znajdziecie jego krótki opis, orientacyjną cenę oraz link do recenzji, jeśli ta znajduje się na blogu.

Gry rodzinne to dla nas tytuły, przy których bawić mogą się wszyscy: młodsi i starsi gracze, ci doświadczeni, ale i stawiający w planszówkach pierwsze kroki. To na ogół lekkie pozycje. Szukamy w nich prostych zasad, miłego dla oka wykonania, ale i pewnej głębi zabawy, polegającej np. na strategicznym planowaniu czy radosnej rywalizacji.

Carcassonne: Gorączka złota

Liczba graczy: 2-5
Średnia cena: około 90 złotych
Recenzja: Gorączka złota

W: Mimo że pewnie część z Was skrzywi się widząc tutaj przedstawiciela tej znanej serii, to będę go bronił z całych sił. O ile podstawowa wersja może stać się dla początkujących graczy studnią bez dna, która powstrzyma ich przed poznaniem innych tytułów, to Gorączka złota jest bardzo fajną grą na start przygody z tym hobby. Dokładanie kafelków ubrane w kowbojskie szaty jest pozycją, do której sam siadam z przyjemnością.

Takenoko

Liczba graczy: 2-4
Średnia cena: około 115 złotych

W: Jako że uwielbiam pandy, to na Takenoko spoglądałem przychylnym okiem. Gdy w końcu wypróbowałem grę okazało się, że to nie tylko bardzo ładna, ale sympatyczna i lekka planszówka. W sam raz dla miłośnika tych słodkich zwierzaków.

Timeline

Liczba graczy: 2-8
Średnia cena: około 50 złotych
Recenzja: Timeline

W: Seria Timeline to niewielkie karty zamknięte w ładnych, kolorowych puszkach. Banalne zasady zabawy sprawiają, że to tytuł właściwie dla każdego. Rywalizacja kręci się w nich wokół osi czasu, do której dokładamy kolejne wydarzenia tak, by ich daty mieściły się w przedziale tych już leżących na stole. Timeline: Polska skupia się na dziejach naszego kraju, więc nadaje się w sam raz na prezent dla pasjonata historii.

Wsiąść do pociągu: Europa

Liczba graczy: 2-5
Średnia cena: około 130 złotych
Recenzja: Wsiąść do pociągu: Europa

W: Gra, w której zakochała się moja mama. Ma wszystko to, czego oczekuję od rodzinnej planszówki. Budowanie tras kolejowych w XX-wiecznej Europie jest przyjemnym i prostym wstępem do planszówek. W grze ciekawie wykorzystano mechanizm ukrytych celów, który dodaje jej emocji. Bardzo chętnie ściągam ten tytuł z półki.

Farmageddon

Liczba graczy: 2-4
Średnia cena: około 35 złotych
Recenzja: Farmageddon

K: Szybka gra karciana traktująca temat uprawy roli z przymrużeniem oka.
To propozycja dla tych, którzy nie stronią od negatywnej interakcji. Niezbyt wysoka cena oraz proste zasady sprawiają, że może okazać się dobrym prezentem dla mniej ogranych.

Tajniacy: Obrazki

Liczba graczy: 2-8
Średnia cena: około 50 zł
Recenzja: Tajniacy

K: Gra rodzinno-imprezowa, która moim zdaniem dobrze sprawdzi się w mieszanym towarzystwie (młodsi, starsi, ograni i nieplanszówkowi). Ćwiczy kreatywność, pobudza wyobraźnię i nie powinna szybko się znudzić.

Wybuchowa mieszanka

Liczba graczy: 2-4
Średnia cena: około 105 złotych
Recenzja: Wybuchowa mieszanka

K: Oryginalna gra, przywodząca na myśl popularne aplikacje, w których musimy zderzać kulki, by zdobyć punkty. Dobrze sprawdza się zarówno wśród młodszych jak i starszych graczy. Nawet zaawansowani planszówkowicze nie będą się przy niej nudzić.

 Gry dla średnio zaawansowanych to kategoria będąca następnym stopniem wtajemniczenia. Po poznaniu tych najpopularniejszych i najprostszych gier planszowych, nadchodzi czas na coś trochę bardziej skomplikowanego, ale wciąż przystępnego. W pozycjach dla średnio zaawansowanych prezentujemy kilka tytułów, w których większą rolę odgrywa już strategia. Wszystkie są jednak na tyle proste, że można do nich usiąść również z osobami mniej doświadczonymi.

Simurgh

Liczba graczy: 2-5
Średnia cena: około 175 złotych
Recenzja: Simurgh

W: Ładna i kolorowa gra pełna smoków! Wykorzystuje mechanikę rozmieszczania robotników na tyle sprawnie, że podoba się zarówno doświadczonym planszówkowiczom, jak i tym mniej wtajemniczonym. Po rozłożeniu robi naprawdę duże wrażenie, ma też sporo zawartości. Działa już we dwoje, lecz im ciaśniej na planszy, tym więcej emocji.

Tikal

Liczba graczy: 2-4
Średnia cena: około 110 złotych
Recenzja: Tikal

W: Gra sprzed ładnych kilkunastu lat niedawno ukazała się w języku polskim. Zabawa polega na dokładaniu kafelków i przejmowaniu nad nimi kontroli za pomocą znaczników archeologów. Jest w niej sporo rywalizacji, niekiedy zmusza też graczy do wzmożonego wysiłku i planowania, by zgarnąć jak najwięcej punktów. Wszystko to podano jednak w przystępnej formie i z prostymi zasadami.

Wyspa Skye

Liczba graczy: 2-5
Średnia cena: około 85 złotych
Recenzja: Wyspa Skye

W:Wyspę niektórzy nazywają Carcassonnem na sterydach i jest w tym trochę prawdy. Gra również kręci się wokół dokładania kafelków, jednak z kilkoma znacznymi różnicami: występuje tu element kupowania ich od przeciwników, każdy buduje własne królestwo, a by zwyciężyć trzeba realizować wylosowane na początku gry cele. Wyspa Skye może okazać się ciut zbyt zaawansowana dla osób nieznających w ogóle gier lub spędzających czas jedynie przy najprostszych tytułach, jednak po kilku partiach na rozgrzewkę zabawa powinna pójść już sprawnie.

Zamki szalonego króla Ludwika

Liczba graczy: 2-4
Średnia cena: niedostępna, prawdopodobnie pojawi się wersja angielska
Recenzja: Zamki króla Ludwika

W: Mimo szaleństwa w tytule to spokojna gra, w której każdy stara się wybudować najwspanialszy i tym samym wart najwięcej punktów zamek. Zabawa polega na łączeniu ze sobą ślicznie ilustrowanych komnat. Głębi dodają jej bonusy za sąsiedztwo konkretnych pokojów oraz jawne i ukryte cele punktujące pod koniec partii. Może to być też fajna ciekawostka dla miłośników podróży, zabytków i architektury.

La Cosa Nostra

Liczba graczy: 3-5
Średnia cena: około 105 złotych
Recenzja: La Cosa Nostra

K: To gratka dla miłośników mafijnych klimatów oraz bardzo wrednej rozgrywki. Sprawdzi się wśród osób, które potrafią na tyle wczuć się w grę, by bez mrugnięcia okiem oszukiwać i kombinować. Może nie jest to propozycja dla każdego, ale w odpowiednim gronie staje się prawdziwym hitem.

Wiertła, skały, minerały

Liczba graczy: 2-4
Średnia cena: około 110 złotych
Recenzja: Wiertła, skały, minerały

K: Grę wyróżnia oryginalnie podana mechanika budowania talii, nietuzinkowe grafiki oraz popularny ostatnio temat eksploracji Marsa. Różniące się talie poszczególnych graczy zapewniają Wiertłom sporą żywotność oraz pozwalają wypróbowywać rożne taktyki. Najfajniej działa przy 2 i 3 graczach, we czwórkę może się nieco dłużyć.

Gry dla zaawansowanych, czyli pozycje dla najbardziej doświadczonych planszówkowiczów wiążą się niemal zawsze z trudnymi wyborami. Często są to gry duże i drogie, a starzy wyjadacze bywają wybredni. Dlatego też najlepszym wyjściem podczas poszukiwań prezentu dla doświadczonego gracza jest porozmawianie z jego znajomymi od planszy i wysondowanie gustu obdarowywanego. Jeśli jednak kompletnie nie macie pomysłu co wybrać, to prezentujemy kilka ciekawych pozycji.

Mare Nostrum: Imperia

Liczba graczy: 3-5
Średnia cena: około 215 złotych

W: Gra strategiczno-ekonomiczna osadzona w antycznych realiach Morza Śródziemnego. Pozwala na zbieranie towarów, rozbudowę własnego imperium, ale też walkę z sąsiadami. Ciekawie rozwiązano tutaj mechanizm handlu między graczami, który odbywa się na początku każdej rudny. Emocji zabawie dodają oparte na kościach walki. Najwięcej frajdy przyniesie w pełnym składzie.

Puerto Rico

Liczba graczy: 2-5
Średnia cena: około 125 złotych
Recenzja: Puerto Rico

W: Planszówkowy klasyk, który w tym roku doczekał się liftingu graficznego. Puerto Rico pozwala wcielić się w karaibskiego kupca i właściciela ziemskiego zajmującego się uprawą oraz handlem. O dynamikę gry dba system naprzemiennego wyboru postaci. Mimo że tytuł ma swoje lata, to widać w nim piękno klasycznej, ponadczasowej planszówki. Siadałbym do niego od trzech graczy.

Zakazane Gwiazdy

Liczba graczy: 2-4
Średnia cena: około 350 złotych

W: Wielkie, wypchane pudło za równie wysoką cenę. To epicka planszówka rozgrywająca się w kosmicznym uniwersum Warhammera 40 000, która powinna spodobać się wszystkim miłośnikom długich i zaawansowanych gier strategicznych. Różne frakcje, masa figurek i intensywna rozgrywka, w której nie zabraknie negocjacji i nietrwałych sojuszy. Gra na weekend lub długi wieczór.

Battalia: Początek

Liczba graczy: 2-4
Średnia cena: około 210 złotych
Recenzja: Battalia

K: Wielkie pudło wypełnione zawartością sprawia, że gra nie należy do tanich. Jest to jednak planszówka nie tylko świetnie wykonana i ładna, ale też bardzo treściwa jeśli chodzi o rozgrywkę. Łączy ona bardzo sprytnie kilka mechanik, przez co daje wrażenie świeżej i niepowtarzalnej pozycji.

Grand Austria Hotel

Liczba graczy: 2-4
Średnia cena: około 130 złotych
Recenzja: Grand Austria Hotel

K: Angażująca i dość wymagająca zabawa w dyrektora hotelu daje niezwykłą satysfakcję. Oferuje różne drogi do zwycięstwa i jest bardzo regrywalna. Jest tu odrobina losowości, która dodaje grze rumieńców, a przy tym ciekawie oddano temat w mechanice tej planszówki. To dobra opcja dla grających we 2 lub 3 osoby.

Roll for the Galaxy

Liczba graczy: 2-5
Średnia cena: około 180 złotych
Recenzja: Roll for the Galaxy

K: Coś dla miłośników kosmosu i rzucania kostkami. Choć jej nauczenie się może początkowo wymagać trochę cierpliwości, to zdecydowanie warto poświęcić no to czas. Jeśli gracze są już trochę wprawieni to gra staje się bardzo dynamiczna, a przy tym stanowi okazję do przyjemnego wysilenia szarych komórek.

Gry dla dwojga to tytuły idealnie nadające się do grania w parach. Na zestawienie Kasi trafiła też karcianka dla większej liczby osób, która jednak najlepiej działa właśnie we dwoje.

BattleLore 2nd Edition

Liczba graczy: 2
Średnia cena: obecnie już niedostępna
Recenzja: BattleLore

W: Jeden z większych i droższych tytułów na mojej liście, w dodatku w języku angielskim. BattleLore to jednak świetna gra dwuosobowa. Pełne figurek starcie to pozycja dla średnio zaawansowanych, w której sporo do powiedzenia mają kości. Jest to jednak chyba moja ulubiona gra, charakteryzująca się przystępnymi zasadami, świetnym wykonaniem i dużymi emocjami.

Pola Arle

Liczba graczy: 1-2
Średnia cena: obecnie już niedostępna
Recenzja: Pola Arle

W: Długa i zaawansowana gra oparta na mechanice rozmieszczania robotników. Tytuł jest swojego rodzaju piaskownicą, która określa ramy zabawy, pozostawiając graczom dużą swobodę w osiągnięciu celu. Punkty można zbierać hodując zwierzęta, zajmując się rolą czy produkcją i sprzedażą towarów. Multum możliwości, ładne wykonanie i dość realistyczny, wiejski klimat sprawiają, że Pola Arle będą dobrym prezentem dla lubiącej cięższe gry euro doświadczonej planszówkowej pary.

Star Wars: X-Wing

Liczba graczy: 2
Średnia cena: około 130 złotych

W: Mamy grudzień, więc nie mogło zabraknąć chociaż jednej pozycji z uniwersum Gwiezdnych Wojen. X-Wing jest grą bitewną, do której wciąż ukazują się nowe dodatki, ale już sam zestaw podstawowy spisuje się nieźle. Oparte na kościach i miarkach starcia myśliwców nabierają klimatu dzięki wstępnie pomalowanym figurkom. Będzie to dobry prezent dla taty lubiącego rywalizować z synem, ale dzięki scenie turniejowej zadowoleni będą także ci grający „na poważnie”. X-Wing może zdominować kolekcję, gdy będą pojawiały się w niej nowe modele myśliwców.

7 Cudów świata: Pojedynek

Liczba graczy: 2
Średnia cena: około 85 złotych
Recenzja: Pojedynek

K: Tak, wiem że wszyscy to polecają, ale to naprawdę bardzo dobra gra dwuosobowa, o której trudno by było nie wspomnieć. Czuć tu ducha rywalizacji, jest okazja do pokombinowania, a rozgrywka jest płynna i się nie dłuży. Czego można chcieć więcej?

Karmaka

Liczba graczy: 2-4
Średnia cena: około 70 złotych
Recenzja: Karmaka

K:Nieduża, ale przepięknie zilustrowana gra karciana, która najlepiej
sprawdza się w grze we dwoje. Intensywna, szybka rozgrywka cieszy także
niespotykaną tematyką oraz świeżością mechaniki.

Star Realms

Liczba graczy: 2
Średnia cena: około 60 złotych
Recenzja: Star Realms

K: To coś dla miłośników sci-fi oraz bezpośredniego okładania się
po głowach w grach. Do zabawy wymagana jest znajomość angielskiego, ale nie musi on być zaawansowany. Jest to dynamiczna karcianka opierająca się na mechanice budowania talii. Gra nie jest droga, a jeśli się „przyjmie”
to oferuje szereg rozszerzeń urozmaicających zabawę.

Zombie Terror

Liczba graczy: 2
Średnia cena: około 95 złotych
Recenzja: Zombie Terror

K:Troszkę niedoceniona gra strategiczno-logiczna dla fanów żywych trupów. Stanowi ciekawe wyzwanie intelektualne, a przy tym jest całkiem klimatyczna. Zasady są stosunkowo łatwe, więc może to być niezła propozycja dla osób dopiero raczkujących w hobby.

Gry imprezowe to pozycje wyciągane w pubach czy na spotkaniach w większym gronie. Nawet jeśli pozwalają na zabawę tylko we dwoje, to jednak lepiej spisują się przy kilku osobach. Są to często różnego rodzaju niedrogie karcianki w niewielkich opakowaniach. Wśród naszych propozycji znajdziecie też dwie, które trochę odbiegają od tego stereotypu, ale postanowiliśmy zakwalifikować je do imprezówek.

Dobble

Liczba graczy: 2-8
Średnia cena: około 50 złotych
Recenzja: Dobble: Star Wars

W: Jedna z najlepiej sprzedających się gier w Polsce. Dobble są proste i bazują na szybkim kojarzeniu oraz rozpoznawaniu ikonek. W sklepach znaleźć można róże edycje gry – tematyczne, skierowane do konkretnych grup wiekowych, no i naturalnie tę klasyczną. Okrągłe karty zamknięte są w owalnej puszce, w sam raz na niewielki prezent. Jak to imprezówka, sprawdza się lepiej w kilka osób.

Dr Eureka

Liczba graczy: 2-4
Średnia cena: około 80 złotych
Recenzja: Dr Eureka

W: Miałem problem z przypisaniem tej gry do kategorii, bo równie dobrze można by umieścić ją w grach rodzinnych. Dr Eureka polega na przerzucaniu kulek między plastikowymi fiolkami w taki sposób, by ułożyć z nich przedstawiony na karcie wzór. Wygrywa ten, kto dokona tego jako
pierwszy. By nie było tak łatwo, kulek nie można dotykać ani zrzucić na
stół. Radosna, prosta i szybka zabawa również dla młodszych graczy!

Fliper

Liczba graczy: 2-8
Średnia cena: około 55 złotych

K: Wariacja na temat Dobbli, tym razem z trójkątnymi kartami w takiej też puszce. Gra jest bardzo solidnie wykonana, a z kart i żetonów śmieją się do nas wesołe owoce. Bardzo fajna gra imprezowa oparta głównie na spostrzegawczości, ale też  korzystająca w jednym z trybów zabawy z refleksu. Działa we dwoje, jednak w większym gronie jest po prostu weselej.

Flick’em Up! Dzika strzelanka

Liczba graczy: 2-10
Średnia cena: około 110 złotych
Recenzja: Flick’em Up!

K: Nie jest to typowa planszówka, a raczej gra zręcznościowa, przypominająca zabawę w kapsle. Pozwala oderwać się od krzeseł i sprawdzić swoją celność. Zapewnia przy tym fajną zabawę i sporo śmiechu. Pomimo, że zakwalifikowałam ją do gier imprezowych to sprawdza się też we dwoje.

Gra pomyłek

Liczba graczy: 3-10
Średnia cena: około 18 złotych

K: Opiera się na szybkim wymyślaniu odpowiednich skojarzeń, ale czasem muszą być one… fałszywe. To właśnie sprawia, że gra jest interesująca i niebanalna. Do tego kieszonkowy rozmiar i więcej niż korzystna cena sprawiają, że może stać się ciekawym uzupełnieniem nawet nieplanszówkowego prezentu.

Time’s Up!

Liczba graczy: 4-12
Średnia cena: około 50/80 złotych (zależy od wydania)

K: Gra „kalamburopodobna”, w której można potestować swoją zdolność szybkiego kojarzenia. Wymaga odrobiny dystansu, ale zapewnia mnóstwo frajdy. Najbardziej lubię siadać do niej we czwórkę, ale i w większym gronie daje radę.

One Comment

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.