piątek, 13 lutego 2015

Każdy Potrzebuje Przyjaciela (Osadnicy: Narpdziny Imperium) - minirecenzja

http://planszowki.blogspot.com/2015/02/kazdy-potrzebuje-przyjaciela-osadnicy.htmlPakiet imperialny - Każdy Potrzebuje Przyjaciela - zawiera 55 nowych kart (oraz pół kurczaka ;)) do Osadników: Narodzin Imperium. Każdej z frakcji trafiło się 10 nowych budowli, a talia zwykła została wsparta 12 lokacjami i Wulkanem. Pozostałe dwa miejsca zajęły karty Rzymian i Barbarzyńców, które wpływają na rozgrywkę dla jednego gracza. Co oferuje dodatek?

Każdy Potrzebuje Przyjaciela nie jest samodzielną grą.
Recenzję podstawowych Osadników znajdziecie tutaj.

Nowe zasady, nowe możliwości

Pakiet Każdy Potrzebuje Przyjaciela to nie tylko nowe karty, ale też wiążące się z nimi nowe zasady. Krótka instrukcja w postaci ulotki informuje gracza o trzech dodatkach do podstawowych reguł: otwartej produkcji, lokacjach z produkcją i cechą oraz kartach natychmiastowych. Tekstu jest na szczęście niewiele, nie pozostawia on też żadnych wątpliwości.

Wszystkie karty z dodatku

Wprowadzenie mechaniki związanej z produkcją dało możliwość dorzucenia w dodatku właśnie tego rodzaju kart, co bardzo nas ucieszyło, bo surowców na rozwój imperium nigdy nie jest za wiele ;) Ponadto każda z frakcji dostała chociaż jedną kartę pozwalającą na interakcję z przeciwnikiem, pojawił się też natychmiastowy Wulkan. Karta ta pozwala domyślać się, że w kolejnych dodatkach pomysł ten będzie rozwijany, co zapowiada się ciekawie.


Świat bez granic, czyli poznaj swojego sąsiada

Imperia się rozrastają, a świat się kurczy. Owocuje to większą liczbą kontaktów między nacjami, czego wyrazem są obecne w dodatku ambasady oraz otwarta produkcja. Dzięki niej w grze pojawia się nowa akcja, pozwalająca wysłać swojego robotnika do otwartej lokacji przeciwnika. My zyskujemy surowce, a gracz u którego przebywaliśmy dorzuca do swojej puli jednego człowieka. Proste i sprawiedliwe :) Lokaje z otwartą produkcją dostarczają też w normalny sposób dóbr właścicielowi karty, jednak ich największą zaletą jest koszt wystawienia. Wyjątkowo kuszący, zarówno dla zagrywającego, jak i przeciwnika wydaje się egipski Skarbiec. Ląduje on na stole za darmo, produkuje jedno złoto, lecz daje też dostęp do niego przeciwnikowi. Zmusza to do kombinowania, bo może korzystniej będzie zrezygnować z dwóch punków za lokację i podpisać z nią umowę? Wszystko zależy od sytuacji!

Kilka przykładowych lokacji z otwartą produkcją

Wrzućcie to do magazynu!

Drugą nowością, którą wprowadził pakiet Każdy Potrzebuje Przyjacielakarty łączące w sobie produkcję oraz cechę. Dają one możliwość przechowywania surowców na takiej samej zasadzie, jak cecha danej nacji umieszczona na planszy gracza. Podczas fazy produkcji gracz otrzymuje wymienione na karcie dobra (na przykład: 1 punkt zwycięstwa za każde drewno przechowywane na karcie, maksymalnie 3 punkty), a magazynowane materiały wracają do jego puli. Ten rodzaj kart wydaje się być dość potężny pozwalając nie tylko punktować, ale i oszczędzać nadwyżki w produkcji. Po raz kolejny wydaje nam się, że karta Egipcjan - Dary dla faraona - jest najciekawszą ze wszystkich łączących te dwie cechy, a możliwość otrzymywania 5 dobór co turę (na przykład 5 żetonów złota) sprawia, że tej nacji prawie nigdy nie brakuje pieniędzy.


Dary dla faraona
Magazyny

Sąsiad sąsiadowi wilkiem

Jedna z kart w dodatku ma wbudowany żeton obrony, a na jej ilustracji widać murek odgradzający budynek. Cóż, w końcu musiało do tego dojść. Bliskie kontakty z sąsiadami nie zawsze są przyjemne, a o swoje trzeba dbać.


Wulkan, czyli coś niespodziewanego

W pakiecie imperialnym pojawił się też całkiem nowy rodzaj karty - karta natychmiastowa. Wulkan można zagrać z ręki w swojej turze po to, by zniszczyć jedną zwykłą lokację przeciwnika lub - płacąc dodatkowo dwa miecze - jedną lokację frakcyjną.


Karty tego typu są świetnym pomyłem, wprowadzają do Osadników dodatkową interakcję (i to złośliwą oraz bezpośrednią) i urozmaicają rozgrywkę. Kolejne dodatki pewnie przyniosą dodatkowe wydarzenia. Ciekawe, czy wszystkie będą zdarzeniami naturalnymi (powodzie, huragany itd.), czy też trafią się jakieś akcje "zależne" od rozwoju cywilizacji ;)

Znów nie zabrakło kreatywnych nazw kart

Podsumowanie

Po rozegraniu kilkunastu rozgrywek z dodatkiem wydawało nam się, że nie wnosi on wiele do rozgrywki, jednak dopiero jego odłożenie sprawiło, że naprawdę go doceniliśmy. Małe pudełeczko zatytułowane Każdy Potrzebuje Przyjaciela okazało się być ciekawym produktem. Dostaliśmy lokacje produkcyjne dające możliwość magazynowania towarów, a mechanika otwartej produkcji to dodatkowa opcja interakcji. Wprowadzone w pakiecie zasady są na szczęście proste i przystępne, więc po poznaniu podstawki gracze nie powinni mieć problemów z ich implementacją. Minusem, o którym wspominaliśmy już w unboxingu, jest cena dodatku. O ile w niektórych miejscach jest on dostępny za przystępne ~35 złotych, to płacąc za niego 45, czy nawet 50 złotych możecie czuć niedosyt.

Przetrzymywane w nieludzkich warunkach świnie ;)

Podsumowując: nie jest to pozycja, którą MUSICIE mieć, ale - biorąc nas za przykład - gwarantujemy, że CHCECIE ją mieć ;)

Wspomniane wcześniej pół kurczaka ;)
Pod oceną znajdziecie jeszcze kilka fotek, na których podzieliliśmy karty tak, aby można było ocenić ich liczbowe proporcje.

Ocena Wiktora: 8/10

Ocena Kasi: 8/10 

Średnia wspólna ocena: 8/10

 

Plusy:

  • wykonanie na poziomie podstawki
  • nowe mechaniki (otwarta produkcja, karty z cechą i produkcją)
  • nowy rodzaj kart - wydarzenia natychmiastowe
  • więcej dobrego - to wciąż ci sami, fajni osadnicy z podstawki
  • dodaje trochę interakcji

Minusy:

  • porównując z podstawką może być trochę drogi


Od góry: produkcja, cecha, akcja
Od góry: produkcja, cecha, akcja
Od góry: produkcja, akcja
Od góry: produkcja, cecha, akcja
Od góry: produkcja, cecha, akcja
Karty dodające trochę interakcji
Karty do gry solo

1 komentarz:

  1. Tyle tych treści w internecie, a musiałem przetrzepać cały internet w poszukiwaniu czegoś wartościowego.

    OdpowiedzUsuń