piątek, 31 stycznia 2014

Kłopotliwe kolory - rozróżnianie barw a planszówki (cz. 2)

Starałem się wybrać dość popularne gry i przyporządkować je do trzech kategorii: przyjaznych dla osób z problemami w rozróżnianiu barw, wymagających pewnych modyfikacji oraz nieprzyjaznych, w które nie da się grać bez wyraźnych zmian. Pod listami zamieściłem odnośniki do tematów na anglojęzycznym forum BoardGameGreek, z których czerpałem informacje. Znajdziecie tam listy gier, które mogą okazać się przydane dla osób poszukujących opinii na temat konkretnych tytułów. Wszystkie opinie dotyczą zagranicznych (anglojęzycznych) wersji gier, niektóre tytuły wydane w Polsce mogą się nieznacznie różnić, dlatego proszę traktować poniższy spis gier jako rady i sugestie, a nie prawdę objawioną ;)

Przy niektórych pozycjach znajdują się komentarze wyjaśniające problemy z grą i (czasami) informujące o sposobach ich rozwiązania.

Gry przyjazne

Wsiąść do Pociągu – w odróżnieniu od edycji pierwszej została ona poprawiona i zgodnie z sugestiami graczy dodane zostały symbole połączeń kolejowych umożliwiające rozróżnienie ich bez konieczności posługiwania się kolorami. Zgodnie ze zdjęciami ze strony wydawcy polska wersja gry również posiada oznaczenia. 
Zimna Woja 1945-1989 – gra nie stwarza problemów (ewentualne problemy z odróżnieniem kolorów podregionów dotyczą także osób dobrze widzących – wiem po sobie)
Puerto Rico
Android: Netrunner
Eclipse
Le Havre
Dominion - ewentualne problemy mogą dotyczyć późniejszych dodatków do gry, które wprowadziły dodatkowe kolory
Runewars – występują elementy zielone oraz czerwone, jednak różnią się one od siebie kształtem, co pozwala je odróżnić
Tichu
Władca Pierścieni LCG 
Smallworld – mimo kolorowej szaty graficznej gra jest czytelna
Claustrophobia
Space Hulk
Dixit
Cyklady – figurki należące do graczy określane są kolorami, jednak różnią się też kształtem
Kupcy i Korsarze – problemy mogą sprawiać statki należące do graczy, jednak wystarczy oznaczyć je żetonem
Świat Dysku: Ankh-Morpork – problemy jedynie z edycją kolekcjonerską, w której ciężko jest odróżnić poszczególne pionki

Gry, w których mogą występować pewne problemy wymagające niewielkiej stałej modyfikacji

Cywilizacja Poprzez Wieki – może sprawiać pewne problemy ze względu na występujące w grze kolory
Terra Mystica – występują problemy z rozróżnieniem żółtych oraz zielonych elementów, plansza nie stwarza kłopotów
Mage Knight – niektórym osobom mogą mylić się kolory kryształów występujących w grze, które jednak łatwo zastąpić
Agricola – problemy z odróżnieniem kolorów dóbr, wymagają one oznaczenia lub wymiany
Battlestar Galactica – kolory stosowane do testowania zdolności mogą sprawiać kłopoty niektórym graczom, jednak na kartach znajdują się zapisane nazwy testów. Problem rozwiązuje używanie pełnych nazw umiejętności zamiast kolorów (dodatkowo, kolory na kartach oznaczone są zawsze w tej samej kolejności)
Lords of Waterdeep – pewne problemy ze znacznikami mogą wymagać ich oznaczenia
7 Cudów Świata – mylące kolory kart, trzeba oznaczyć karty bądź włożyć oznaczenia do używanych koszulek
Twilight Imperium (trzecia edycja) - problemy mogą stwarzać kolory statków, pytanie do współgraczy rozwiązuje problem
Goa – kłopoty z rozróżnieniem przypraw, konieczność pytania innych graczy
Filary ziemi – mogą wystąpić drobne problemy, ale oznaczenie zielonych elementów powinno je rozwiązać
Last Night on Earth – minimalne kwestie z kolorami zombie, które jednak nie wpływają znacząco na rozgrywkę

Najmniej przyjazne gry

Wysokie napięcie – występują poważne problemy z odróżnieniem kolorów planszy oraz domków
Castles of Burgundy
Caylus – duża ilość małych elementów oraz słabo odróżnialne kolory
Race fot the Galaxy – wiele negatywnych opinii na temat problemów z oznaczeniami kart, które wymagają zapamiętania, zapisania, lub oznaczenia symbolami
Osadnicy z Catanu – mimo mieszanych opinii przeważały te negatywne wskazujące na poważne trudności w odróżnieniu elementów
Through the Desert – określana przez graczy najmniej przyjazną grą dla osób nieodróżniających barw
Schotten-Totten – gra jest niemożliwa bez oznaczenia niektórych kart
Panic Lab - otrzymałem informację, że ameby są w kolorach, które uniemożliwiają ich rozróżnienie (niebiesko-fioletowe oraz czerwono-pomarańczowe)

W razie jakichkolwiek uwag, bądź wątpliwości czy zastrzeżeń proszę śmiało pisać. Druga część "Kłopotliwych kolorów" była znacznie trudniejsza do napisania, bo bazowała wyłącznie na subiektywnych komentarzach. Z częścią gier nie miałem nigdy do czynienia, więc prawdopodobnie nie ustrzegłem się błędów.



 

1 komentarz:

  1. Ja ostatnio miałem problem przy Puerto Rico, żeby odróżnić kukurydzę od cukru. Znajomy miał jakieś takie dziwne świetlówki, które powodowały, że te surowce wyglądały tak samo :)

    OdpowiedzUsuń